021-22314022

نورپردازی آشپزخانه مدرن

فهرست عناوین

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی نورپردازی داخل آشپزخانه است و افراد متاسفانه به این موضوع توجه چندانی ندارند و در محیط به اندازه ای که به کابینت، کفپوش، دیوار و پرده های آشپزخانه اهمیت می دهند به نور پردازی و روشنایی آن توجه نمی کنند. با سازا همراه باشید.

منظور از نورپردازی آشپزخانه صرفا استفاده از چراغ ها و لوستر های گران قیمت نیست ، بلکه نحوه نورپردازی صحیح در فضای آشپزخانه است که هماهنگ با طراحی داخلی آشپزخانه نیز باشد و این نور چگونه بکارگیری شود.

در فضای آشپزخانه، لامپ های کم مصرف بسیار مناسب هستند، زیرا هم انرژی کمتری مصرف میکنند و هم اندازه کوچکی دارند بعلاوه می توان آن‌ ها را در قسمت هایی از سقف مانند فضا های خالی تو رفته به صورت مخفی بهره برد.

نصب لامپ های سقفی هم می توان در نظر داشت و ایرادی ندارد که در کنار لامپ های جانبی مانند هالوژون ها، یک لوستر سقفی زیبا هم از سقف آویزان باشد.

نور پردازی اصولی به کابینت و آشپزخانه

آشپزخانه مدرن با ردیفی از کابینت ها ، اجاق گاز و یخچال به موازات و در کنار دیوار های آشپزخانه نیازمند شیوه ای مدرن از نورپردازی هستند. امروزه بیشترین بخش کار بر روی سطح کابینت و در کنار اجاق گاز ، شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار گرفته اند.

با این حال هنوز نور پردازی توسط چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه صورت می گیرد و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار باشند و از نور کافی هنگام کار برخوردار نباشند. البته از این امر که طراحی کابینت های آشپزخانه هم تاثیر بسزایی در نورپردازی خواهند داشت غافل نشویم.

فضای کلی آشپزخانه باید از نور کافی برخوردار باشد و نورپردازی، قسمت هایی که افردا در آن جا کار می کنند را در بر گیرد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی از کابینت های شیشه ای استفاده می کنند، که این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند.

نورپردازی مدرن در کابینت ها

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین می شود.

اما اگر هود یا چراغی وجود نداشت باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. برای بالای سینک ظرفشویی هم به یک روشنایی نیاز است تا هنگام شب و تاریکی نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند.

نکته مهم اینکه هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

نکته جالب اینکه به تازگی شیرهایی برای استفاده بر روی سینک ظرفشویی ساخته شده اند که در محل خروج آب دارای نور بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن می نمایند. استفاده از این شیرآلات نیز در نورپردازی داخل آشپزخانه بسیار مفید و کار ساز است.

نورمخفی در کابینت آشپزخانه

برای داشتن نور کافی در سطح روی کابینت ها به راحتی می توان از مهتابی های مخفی که در زیر کابینت ها و بر روی دیوار نصب می شوند، بهره مند شد.

به این ترتیب نور کافی بر سطح روی کابینت ها را چراغ های در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند فراهم می کنند.

اگر کابینت های زمینی عمیق باشند و با نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نشود می توان برای این منظور از چراغ های کوچکی در آن ها استفاده کرد که با کلید های اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن درب کابینت ها روشن و خاموش شوند که تاثیر بسیاری در نورپردازی داخل کابینت دارند.

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید