021-22314022

صفر تا صد آشپزخانه و کابینت

فهرست عناوین

ساختار آشپزخانه

در این مقاله تلاش داریم علاوه بر پرداختن به صفرتا صد آشپزخانه و کابینت به نقش و جایگاه آن در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل نیز بپردازیم .وجود آشپزخانه در فضای مسکونی ضروری است. چیدمان آشپزخانه باید در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با غذاخوری و ورودی باشد. برای تهیه غذا روی سطح میزها باید جای کافی وجود داشته باشد. برای هر مرکز کار، یک پریز جداگانه لازم است. تهویه هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی از ملزومات کار در آشپزخانه است. جهت باز شدن درهای کابینت، بایستی خلاف جهت حرکت شخص در آشپزخانه باشد. آشپزخانه بهتر است در نمای شمالی ساختمان واقع شود.

 

مثلث کار

در آشپزخانه سه فعالیت عمده انجام می شود که عبارتند از : نگهداری مواد غذایی، شستشو و پخت و پز. به عبارت دیگر مثلث کار آشپزخانه از سه راس نگهداری( یخچال)، شستشو(سینک ظرفشویی) و پخت و پز(اجاق گاز) تشکیل می شود. رفت و آمد در آشپزخانه باید از مثلث کار، جدا باشد.

 

اشکال مختلف آشپزخانه

آشپزخانه open، که امکان مشاهده قسمت های دیگر خانه را فراهم می کند

آشپزخانه L و مثلث کار که قابلیت عملی برای open شدن را دارد.

آشپزخانه V، که مثلث کار در آن دارای سه ضلع عمود بر هم است، از یک ضلع آن می توان برای open کردن آشپزخانه استفاده کرد.

آشپزخانه خطی، که در آن همه وسایل در یک خط قرار می گیرند و در ارتباط با هم هستند. در این شکل مثلث کار وجود ندارد.

آشپزخانه کریدوری، که در آن وسایل در دو طرف چیده می شوند و امکان open شدن آن بسیار کم است.

آشپزخانه شبه جزیره ای، که در آن یکی از وسایل مثلث کار در یک ضلع قرار گرفته است و بقیه می توانند در سه ضلع دیگر قرار بگیرند.

 

کف آشپزخانه

کف آشپزخانه را می توان با سنگ، سرامیک و کف پوش های چوبی مفروش کرد، البته گاهی اوقات درزهای بین سنگ و سرامیک محل تجمع مواد غیر بهداشتی می شود. می توان جهت کاهش تجمع آلودگی ها در بین درزها از سنگ و سرامیک با ابعاد بزرگ استفاده کرد. ایزوله کردن کف آشپزخانه به خاطر شرایط خاص آن الزامی است. برای ایجاد عایق رطوبتی می توان از قیرگونی و یا شیوه های مدرن ایزولاسیون استفاده کرد. در شیوه قیرگونی برای اطمینان بیشتر، از دو یا سه لایه قیر گونی استفاده می شود که با استفاده از حرارت چسپانده می شود.

 

دیوار آشپزخانه

به دلیل وجود ذرات چربی معلق در هوای آشپزخانه، جهت پوشش دیوار ها باید از جنس صیقلی که به راحتی تمیز شوند، مثل کاشی، سرامیک، برخی از سنگ ها و بعضی رنگهای روغنی استفاده نمود. برای ایمن شدن دیوارها در برابر رطوبت، عایق رطوبتی کف را تا 80 سانتی متر از دیوار ها بالا می آورند. در دیوار پشت کابینت ها، از پوششهای ارزان قیمت استفاده می شود. اما به علت متغیر بودن جای یخچال و اجاق گاز، دیوار پشت آنها را از جنس مرغوب می پوشانند.

 

سقف آشپزخانه

در سقف آشپزخانه باید از مصالحی که جاذب رطوبت نبوده و قابل شستشو باشند استفاده کرد. رنگ آمیزی سقف آشپزخانه به وسیله رنگ های روغنی براق صورت می گیرد.

 

تاسیسات الکتریکال و مکانیکال

هرکدام از وسایل برقی آشپزخانه باید دارای یک پریز مجزا باشند. از نکات مهم در ایمنی آشپزخانه، سیم اتصال زمین است. معمولا دو سیم فاز و نول می شناسیم اما یک سیم سوم نیز داریم که سیم اتصال زمین است. این مسئله در مورد وسایل آشپزخانه اهمیت فراوان دارد. همچنین وجود آب سرد و گرم برای ظرفشویی و ماشین لباسشویی از ملزومات آشپزخانه است. باید توجه داشت برای آب گرم در لوله، یکی رفت و یکی برگشت در نظر می گیرند تا آب گرم لازم در سریعترین زمان ممکن در اختیار باشد. همچنین باید توجه نمود که لوله های فاضلاب آشپزخانه جهت ظرفشویی، لباسشویی و کفشوی آشپزخانه تعبیه شوند. همچنین تعیین مسیر لوله گاز و تعبیه مکان مناسب آن جهت اتصال به اجاق خوراک پزی آشپزخانه مهم و ضروری است.

 

در و پنجره

آشپزخانه در صورتی که اوپن نباشد دارای در است. شکل کلی در آشپزخانه باید دارای سطحی صاف و رنگی و براق باشد. پنجره به منظور تامین نور لازم و همچنین تهویه هوای فضای آشپزخانه عنصری لازم و ضروری است، بعلاوه برای تهویه بهتر و سریعتر هوای آشپزخانه از هواکش هم استفاده می شود.

 

ملزومات آشپزخانه

کابینت، یخچال، اجاق خوراک پزی، ظرفشویی، ماشین لباسشویی از جمله ملزومات آشپزخانه اند.

 

کابینت

در رابطه با صفر تا صد کابینت و آشپزخانه، مبحث طراحی کابینت آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. کابینت آشپزخانه به دو نوع ام دی اف و چوبی طراحی و ساخته می شود. به دلیل جلوگیری از پوسیدگی و همچنین به منظور ایجاد استحکام بیشتر در ساخت بدنه کابینت ها از ام دی اف و صفحات مرغوب چوبی و یا سنگی استفاده می کنند.

انواع مدلهای کابینت به دو صورت زمینی و دیواری وجود دارد. به منظور تسلط مصرف کننده بر قفسه ها، عمق بخش زمینی و دیواری کابینت به ترتیب 50 تا 60 و 30 تا 40 سانتی متر است. معمولا روی کابینت را با صفحات سنگی می پوشانند، بزرگی ابعاد صفحات سنگی روی کابینت باعث بالا رفتن کیفیت آن می شود. همچنین صفحات MD F با روکش ملامینه نیز برای این منظور استفاده می شود.

از دیگر دسته بندی های کابینت می توان به کابینت های گلس، کابینت ممبران، کابینت رنگ شده و کابینت با روکش های چوب طبیعی اشاره نمود.

 

یخچال

در آشپزخانه، یخچال و فریزر یا یخچال فریزر دوقولو وجود دارند که نوع اخیر به برق و شبکه آب خانه وصل می شود. در تهیه یخچال فریزر به این نکته که بازشو درها، به کدام قسمت است توجه داشته باشید، باز شوی درها، اصولا باید به سمت دیوار باشد.

 

اجاق خوراک پزی

اجاق خوراک پزی به دو صوت رومیزی و کابینتی عرضه می شود و گرمای خود را از برق و گاز می گیرد ( انشعاب گاز اجاقها به دو صورت کپسولی و شهری می باشد). اجاقهای کابینتی مجهز به فر هستند. اما در صورتی که از کپسول استفاده شود، محفظه جای فر، محل نگهداری کپسول می شود. ظرفیت اجاق گاز را با شعله آن می سنجند. ابعاد روی اجاق خوراک پزی معمولا بین 60 تا 100 سانتی متر است. ابعاد هودهای روی اجاغ گاز نیز دارای اهمیت است. فاصله هود تا اجاق گاز باید رعایت شود. اجاق های خوراک پزی غیر کابینتی هم در دو نوع، روکار و توکار وجود دارند.

 

ظرف شویی

ظرف شویی به دو صورت روکار و توکار در بازار موجود است. بسته به استفاده مصرف کننده دارای ابعاد گوناگون و مدلهای متفاوت است. در ضمن ممکن است دارای یک لگن و یا دو لگن بوده و علاوه بر آن یک سینی و یا دو سینی داشته باشد.

 

میز و صندلی

صندلی های داخل آشپزخانه باید به دلیل استفاده کوتاه مدت از آن، به راحتی جابجا شوند. موارد کاربرد این صندلی ها منحصرا در آشپزخانه است. میزها در آشپزخانه اشکال مختلفی دارند. انتخاب و کاربرد هر یک از انواع میزها با توجه به فضای آشپزخانه و وسعت یا محدودیت آشپزخانه، همچنین سلیقه افراد صورت می پذیرد.

 

نور در آشپزخانه

برای تامین روشنایی و نور پردازی آشپزخانه بهتر است ابتدا به مقاله نور پردازی آشپزخانه مدرن در بخش وبلاگ مراجعه بفرمایید، اما به طور کلی برای این امر از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می کنیم. پنجره در ارائه نور طبیعی به آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا پنجره می تواند در صورت مشرف بودن به فضای سبز، نقش یک تابلوی بسیار زیبا را ایفا کند. پنجره رابطی است بین آشپزخانه و فضای خارج که علاوه بر تامین نور روز، از نظر دفع خطرات نشت گاز و آتش سوزی و نیز جهت تهویه مطلوب، تاثیر به سزایی دارد.

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید