۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

تفاوت کابینت ام دی اف با کابینت نئوپان

فهرست عناوین

در هنگام خرید کردن همیشه با سوال هایی از قبیل این که جنس وسایل چوبی چیست و این که کدام جنس بهتر است روبه رو هستیم. احتمالا در هنگام خرید کابینت نیز با این سوال که کابینت ام دی اف بهتر است یا نئوپان روبه رو شده اید. برای این که این سوال را بهتر درک کنیم ابتدا بهتر است تا به توضیحاتی درباره خوده ام دی اف و نئوپان و همچنین ویژگی ها و مشکلات هر دو این کابینت ها بپردازیم تا شما بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

همین طور بخوانید درباره کابینت ام دی اف نسکافه ای

کابینت نئوپان

نئوپان چیست؟

برای ساخت نئوپان از چوب هایی استفاده می شود که در حالت خاک اره و یا به صورت زائد هستند. این چوب ها برای این که به صورت نئوپان در بیایند باید تحت تاثیر گرما و فشار قرار بگیرند. همین طور در حین ساختن ورقات نئوپان و در جهت مقاوم سازی آن ها در مقابل حشرات و آتش و … از موادی هم چون وکس و یا از انواع رنگ ها استفاده می شود. همچنین باید از مواد ضد آب نیز استفاده شود. مواد مختلف بعد از میکس شدن در ابتدا به صورت مایع هستند که بعدا به حالت صفحه در می آیند. همین طور کابینت ساز باید توجه داشته باشد تا تراشه چوب در تمام بخش های آن به صورت یکسان پخش گردد تا وزنی که حاصل می شود نیز متعادل باشد. یکی از مشهورترین ورقات نئوپان، OSB است. در واقع او اس بی همان تراشه های چوب است. اگر کابینت آشپزخانه در حالت نئوپان او اس بی باشد وجود خرده های چوب کاملا در آن مشهود خواهد بود. از این نوع نئوپان بیش تر در کف و دیوارها استفاده می شود و استفاده زیادی در کابینت آشپزخانه ندارند.

ام دی اف (MDF) چیست؟

ورقات ام دی اف تخته هایی هستند که در آن از خرده چوب استفاده شده است. یکی از نکات خوب در این ورقات این است که حلقه های چوب بعد از ساخت در آن ها دیده نمی شود. ساخت ام دی اف نیز همانند نئوپان است و برای تولید آن باید از چسب و فشار استفاده شود. کابینت ساز برای تولید کابینت ام دی اف می تواند از دو حالت چوب نرم و سخت استفاده کند.

همین طور بخوانید درباره طراحی آشپزخانه با کابینت ممبران

کابینت آشپزخانه ام دی اف

مزایای ورقات ام دی اف:

هزینه پایین برای تولید
رنگ کردن ورقات ام دی اف به سادگی صورت می گیرد
برش ورقات ام دی اف به سادگی صورت می گیرد
ورقات ام دی اف دارای سطح صافی هستند
کابینت ام دی اف نسبت به کابینت نئوپان محکم تر است
کابینت ام دی اف در مقایسه با نئوپان متراکم تر است

مشکلات کابینت ام دی اف

به دلیل این که این ورقات متراکم هستند در نتیجه دارای وزن زیادی می باشند

فرق بین ام دی اف و نئوپان

اگر بخواهیم ام دی اف را با نئوپان مقایسه کنیم باید بگوییم که ام دی اف به دلیل این که چگالی یکنواختی دارد در نتیجه لبه های بسیار صافی نیز دارد. همین ویژگی باعث می شود تا بتوان آن ها را بهتر ماشین کاری کرد. صفحه ای که حاصل می گردد نیز کاملا صاف خواهد بود. حتی اگر سطح آن صاف نباشد با استفاده از روکش های مختلف می توان آن را صاف نمود.

ویژگی های ورقات نئوپان

ورقات نئوپان نیز همانند ام دی اف وزن کمی دارند.
به دلیل این که این ورقات از خرده چوب ساخته می شوند در نتیجه قیمت پایینی نیز دارند.
ورقات نئوپان به دلیل همین قیمت پایین برای ساخت مبلمان نیز مناسب هستند.

مشکلات ورقات نئوپان

ورقات نئوپان به دلیل این که دوام چندانی ندارند در نتیجه قادر به تحمل وزن های بالا نخواهند بود.
این ورقات برای محیط زیست ایجاد مشکل می کنند.
اگر ورقات نئوپان در معرض آب قرار گیرند باعث می شود تا رنگ اشان عوض شود و متورم گردند.
کابینت نئوپان نسبت به کابینت ام دی اف دوام بسیار کمتری دارد و به مرور زمان خراب می شود.
کابینت نئوپان محل مناسبی برای تجمع حشرات موذی است.

همین طور بخوانید درباره معرفی کابینت ممبران سفید صدفی

دلیل استفاده از ام دی اف به جای نئوپان

همان طور که قبلا هم ذکر کردیم ام دی اف ها به دلیل این که سطح یکنواختی دارند در نتیجه می توان ساده تر آن ها را مورد برش قرار داد. همین ویژگی نیز سبب شده است تا رنگ زدن این ورقات ساده تر انجام شود و همچنین روکش کاری نیز به راحتی انجام می شود. کابینت ام دی اف برخلاف نئوپان دارای دوام بیش تری دربرابر حشرات هستند و در نتیجه سال های عمر این کابینت ها نیز بیش تر است. صفحات ام دی اف هم چنین می توانند در برابر خم شدگی نیز مقاومت کنند. یکی دیگر از خوبی های ام دی اف این است که می توان آن ها را در پایین تر از ضخامت دو و نیم میلی متر نیز مورد ساخت قرار داد. ام دی اف ها در این حالت می توانند در ساخت پارتیشن بندی ،کابینت، چارچوب، اسباب بازی، مدار برقی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. حال از ام دی اف های ضخیم برای ساختمان سازی، وسایل چوبی، و در ستون ها و جاهای مختلف ساختمان استفاده می کنند.

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید