۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

طراحی کابینت زیر سینک

فهرست عناوین

در این مقاله شما را با انواع مدل‌های کابینت زیر سینک ظرفشویی آشنا می کنیم، در ابتدا به شما می گوییم که کابینت زیر سینک چیست، چگونه طراحی و تولید می شود و در آخر پیشنهاداتی برای نظم دهی و ساماندهی این کابینت­ ها ارائه خواهیم داد

طراحی و نصب کابینت زیر سینک به منظور سازماندهی و ایجاد فضای بیشتر برای لوازم آشپزخانه است که نیازمند مهارت و دقت خاصی است، چرا که کوچک‌ترین اخلالی در طراحی کابینت باعث به هم ­ریختگی و دسترسی سخت‌تر به وسایل می‌شود. حال اگر شما کابینتی بزرگ اما بدون قفسه و تقسیم‌بندی زیر سینک ظرفشویی دارید و یا اینکه قصد بازسازی و تعویض کابینت­ های خود را دارید بهتر است با ما همراه باشید تا با جزئیات و ریزه­ کاری­‌های طراحی کابینت آشنا شوید.

قطعا شما عکس ­های زیادی در ارتباط با مدل­ های کابینت دیده ­اید و ایده‌هایی در ذهنتان شکل گرفته است اما باید بدانید که بسیاری از این مدل ­ها فقط در عکس ­ها عالی به نظر می‌رسند در صورتی که در واقعیت کارایی چندانی ندارند. از آنجایی که اغلب وسیله­ هایی که زیر سینک ظرفشویی قرار می‌گیرند، دارای رطوبت و خورندگی هستند (مانند وایتکس) که بهتر است در طراحی کابینت زیر سینک دقت بیشتری شود.

امروزه اغلب کابینت‌­های ساخته شده از جنس چوب و ام‌دی‌اف می‌باشند که برای قفسه‌بندی کابینت زیر سینک از قفسه ­های کشویی، چوبی و ام‌دی‌اف استفاده می‌کنند. این قفسه‌بندی باعث نظم­ دهی هرچه بهتر و زیباتر کابینت زیر سینک می‌شود اما باید توجه داشت که تمام وسایلی که زیر سینک نگهداری می‌شوند باید خشک بمانند و می‌دانیم که هرچیزی که از جنس چوب باشد در اثر آب خوردگی و رطوبت بعد از مدتی باد کرده و ترک می‌خورد؛ برای اینکه به چنین مشکلی برنخوریم که باعث ایجاد هزینه ­های گزاف نشود پیشنهاد ما برای رفع این مشکل استفاده از کشوها و قفسه ­های شبه چوب و فلزی می‌باشد. علاوه بر این می‌توانید از کشوها و قفسه ­هایی که آسترکف یا روکش پلاستیکی دارند نیز برای کشوها استفاده کنید که این کار باید توسط یک متخصص کاربلد انجام شود تا رطوبت از طریق گوشه ­های آستر وارد چوب نشود. برای جلوگیری از این مشکل قسمت­ هایی که بدون حفاظ باقی می مانند را روکش می کنند که باعث طول عمر بیشتر آنان می‌شود. حال که کمی با این کابینت آشنا شدیم بهتر است نحوه ساخت آن را توضیح دهیم.

نحوه تولید کابینت زیر سینک

معمولا یونیت یا بدنه کابینت را از ام‌دی‌اف سفید می‌سازند و برای نمای آن که همان درب آن است به انتخاب مشتری از چوب­ هایی با جنس مختلف مثل های گلاس، ممبران و ام‌دی‌اف و رنگ موردعلاقه آنان استفاده می‌کنند. باتوجه به توضیح فوق منظور از کابینت زیر سینک همان یونیت کابین زمینی است که زیر سینک آشپزخانه قرار می‌گیرد. این کابینت بیشتر از دیگر قفسه ­ها و کابینت های آشپرخانه در معرض رطوبت و آب‌خوردگی قرار دارد و احتمال آسیب رسیدن به آن خیلی بیشتر است پس بهتر است هنگام طراحی آن از متریال­ ها و قفسه­ های ضد آب مرغوب استفاده کنیم و در هنگام استفاده، مراقبت ­های ویژه ­ای داشته باشیم.

از دیگر روش­ های طولانی‌تر شدن عمر این کابینت می‌توان به آب‌بندی درزهای آن در هنگام اجرا و نصب آن اشاره کرد که به این صورت است که قسمت­ های برش ­خورده کابینت را با چسب­‌های باکیفیت می‌پوشانند تا از نفوذ آب به داخل آن جلوگیری شود.

ایده ­های طراحی کابینت زیر سینک

برای قسمت داخلی آن می‌توانیم از متریال‌های مختلفی استفاده کنیم که باعث افزایش نظم دهندگی آن شود که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم:

محصولات پلاستیکی:

همیشه این محصولات مقرون به صرفه بوده‌اند و ساده ­ترین راه ­حل برای سامان­دهی کابینت زیر سینک می‌باشند. محصولات پلاستیکی باتوجه به جنسی که دارند مانع از رسیدن رطوبت وسایلی همچون مواد شوینده، بطری آب و… به بدنه کابینت زیر سینک می‌شوند.

محصولات آلومینیومی:

قفسه­ های سیمی که از جنس آلومینیوم یا استیل هستند هم گزینه مناسبی برای طبقه‌بندی کابینت زیر سینک هستند زیرا مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و همچنین ضدزنگ می‌باشند، البته برخی از این قفسه ­ها نیز هستند که روکشی از جنس کروم دارند و این قفسه­ های روکش کرومی ضدزنگ نیستند و دوام کمتری نسبت به آلومینیوم ضدزنگ دارند.

طرح­ ها و ایده­ های زیادی را می‌توان برای اجرای این محصولات داخل کابینت زیر سینک اجرا کرد مثل ایجاد یک کشوی کوچک برای قرار دادن اسکاج و برخی از دستمال­ های آشپزخانه، یا استفاده از دراورهای U شکل که باعث می‌شوند از تمامی فضای داخلی این کابینت‌­ها استفاده کنید و جای خالی نماند. این نکته را در نظر داشته باشید که کشوهای فلزی به دلیل محدود نکردن جریان هوا گزینه مناسبی برای نگهداری اسکاج‌­ها هستند چرا که باعث خشک شدن هرچه سریع تر آنان می‌شوند. همیشه به دلیل وجود لوله ­های تخلیه آب داخل کابینت زیر سینک فضای زیادی غیرقابل دسترس باقی می ماند که بهترین ایده برای این موضوع استفاده از کابینت ­های ریلی است که فضای زیادی را برای دسترسی به شما می‌دهد، علاوه بر این استفاده از این مدل کابینت ­های ریلی باعث زیبایی ظاهری و مدرن کابینت‌های شما می‌شوند. اغلب داخل این کابینت­‌های ریلی سطل زباله قرار می‌دهند و در قسمت پشتی آن قفسه ه­ایی برای نگهداری لوازم بهداشتی مثل شوینده­ ها نیز تعبیه می‌کنند.

و ایده آخر که ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش طراحی این کابینت­ هاست، استفاده از چند میله فلزی و قفسه ه­ای ساده روی درب کابینت برای نگهداری برخی لوازم مثل حوله، اسکاج و از این قبیل وسایل است که باعث می‌شود با بهترین روش از شلوغی و به هم ریختگی جلوگیری کرد. هنگام نصب این میله‌ها باید به اندازه پیچ آن دقت کنید تا عمقی که باید سوراخ کنید مناسب باشد تا از پشت درب بیرون نزند. اگر فکر می‌کنید انجام این روش ­ها برایتان ممکن نیست و خارج از حد توان شماست، می توانید از ظروف پلاستیکی لبه‌دار بلند استفاده کنید و تمامی لوازم تمیزکننده و شوینده را داخل آنان قرار دهید که اگر زمانی نشتی آب از زیر سینک صورت گرفت داخل ظروف پلاستیکی ریخته شود و مانع از پوسیدگی کف کابینت شود.

قیمت کابینت زیر سینک:

عوامل مختلفی هستند که بر قیمت کابینت اثر می‌گذارند، که عوامل موثر بر قیمت کابینت زیر سینک نیز به شرح زیر می‌باشد:

  • مهم ترین عامل این است که می‌خواهید کابینت را تعویض کنید یا در مرحله ساخت هستید.
  • جنس یونیت استفاده شده در آن از چه چیزی می‎باشد.
  • دیگر متریال­ های استفاده شده در آن چه جنسی دارند.

متراژ کابینت

برای محاسبه قیمت با کابینت زیر سینک در مرحله ساخت می‌توانید 4 مرحله را در نظر بگیرید که برای مثال ساخت با یونیت ام‌دی‌اف سفید را به شما شرح می‌دهیم:

  1. اول باید متراژ کابینت زیر سینک را محاسبه کنید، یعنی اندازه طول کابینت زیر سینک را متر بزنید.
  2. در قدم بعدی باتوجه به جنس کابینت قیمت حدودی هر متر کابینت را مشخص کنید.
  3. در این مرحله باید طول کابینت را در قیمت هر متر کابینت ضرب کنید. این راه قیمت کل کابینت را به شما می‌دهد، یعنی قیمت زمینی و دیواری همراه با درب.
  4. برای به دست آوردن قیمت کابینت زیر سینک باید قیمت به دست آمده در مرحله 3 را در عدد 0.6 ضرب کنیم، زیرا معمولا قیمت کابینت زمینی 60% و کابینت دیوار  40% قیمت کل کابینت را در بر می‌گیرد. حال می‌توانید قیمت حدودی کابینت زیر سینک ام‌دی‌اف را محاسبه کنید.

لازم به ذکر است که اگر جنس یونیت به صورت PVC باشد، بر مقدار هزینه انجام آن افزوده می‌شود.

حال که با نحوه چگونگی محاسبه متراژ و قیمت کابینت زیر سینک ام‌دی‌اف آشنا شدید، باید بدانید که برای داشتن کابینتی تمیز و زیبا که از نظر جنس و متریال به کار رفته در کابینت باید حتما از یک کابینت­ کار متخصص و حرفه ­ای کمک بگیرید تا از کابینت باکیفیت و بادوام بهره ببرید.

همچنین بخوانید:

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 1 / 5 – تعداد رای 1