۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب

فهرست عناوین

طراحی اتاق خواب

اتاق های خواب، خصوصی ترین فضای خانه به حساب می آیند. پس نباید به فضای عمومی خانه مانند پذیرایی، دسترسی مستقیم داشته باشد. مهمترین مسئله در فضای اتاق خواب، گردآوری امکانات برای ایجاد آرامش است. در ضمن باید در نظر بگیریم که عملکرد های دیگری غیر از خوابیدن مانند مطالعه، نشستن و گفتگو نیز در این فضا صورت می‌گیرد.

اتاق خواب باید با فضاهایی مانند سرویس و حمام ارتباط مستقیم داشته باشد.

بزرگترین اتاق در خانه به اتاق خواب مستر تبدیل می شود. این اتاق باید در صورت امکان دارای حمام و دستشویی اختصاصی بوده و یا نزدیکترین فاصله را نسبت به آنها داشته باشد.

از نکات قابل ذکر در مورد اتاق خواب آنکه، این اتاق باید به احساسات فرد استفاده کننده از آن پاسخ مناسبی دهد، لذا در زمان طراحی باید سلیقه فرد را حتما در نظر گرفت.

رنگ در اتاق خواب

با استفاده از رنگ می توان هرگونه احساسی را به فرد بیننده القا نمود در نتیجه در زمان انتخاب آن بسیار دقت نمایید. رنگ هایی مانند سبز و آبی، رنگ هایی هستن که باعث ایجاد حس صمیمیت و آرامش می شوند اما در میزان استفاده از آنها باید دقت نمود. رنگ قرمز نیز رنگی گرم است که احساس علاقه و عشق را افزایش می دهد اما از آن نیز نباید به مقدار زیاد در اتاق خواب استفاده نمود چرا که این رنگ باعث تحریک اعصاب می گردد و این حس با حس آرامش در اتاق خواب تناقض دارد اگر تمایل داشتید که یک اتاق خواب زیبا و رماتکی ایجاد کنید از رنگ زرد به عنوان رنگ غالب دوری نمایید، استفاده از این رنگ به عنوان ترکیب بلامانع است. همچنین توصیه می شود از انتخاب رنگهای درخشان نیز پرهیز کنید.

نور در اتاق خواب

تابش مستقیم خورشید و وجود نور کافی در این فضا اهمیت فراوانی دارد. بهتر است اتاق خواب در نمای جنوبی ساختمان احداث شود. استفاده از دو پرده در اتاق خواب، یک پرده توری برای زمانی که فضا از نور خورشید بهره مند نیست و دیگری پرده ضخیم جهت ممانعت از تابش شدید آفتاب توصیه می شود.

نه تنها نور طبیعی بلکه در بیشتر مواقع نور مصنوعی نیز می تواند به بهتر جلوه دادن طراحی اتاق خواب کمک نماید. برای درک اهمیت نور مصنوعی در فضای اتاق خواب همین بس که می دانیم زمان استفاده از این فضا، اغلب در ساعات پایانی روز و جهت استراحت می باشد، که در این موقع از شبانه روز حتما باید از نور مصنوعی بهره برد، به گونه ای که فضای اتاق کاملا روشن بوده و در عین حال آزار دهنده نیز نباشد.

برای ایجاد حس آرامش و زیباتر جلوه دادن فضای اتاق خواب می توان از اباژور در کنار تخت خواب استفاده نمود. آباژور هایی که در کنار تخت قرار می گیرند، در بهترین نوع خود باید قابلیت جابجایی و انعطاف پذیری داشته باشند و به راحتی بتوان آنها را تنظیم نمود. در صورت طراحی نوع خاصی از نور پردازی ها، باید جهت قرار گیری آنها و رنگ آنها مورد توجه قرار گیرد.

رنگ نور در اتاق خواب بسیار مهم است، پیشنهاد می شود همانند انتخاب در این فضا، در انتخاب رنگ نور نیز دقت عمل زیادی را به کار برید، بهتر است که رنگ نور اتاق خواب از رنگهای سرد مانند آبی و سبز نباشد و از رنگ قرمز نیز به عنوان رنگ غالب استفاده نشود. بهترین نوع انتخاب می تواند ترکیب نور سفید و زرد با رنگی که مورد علاقه استفاده کنندگان اتاق است باشد.

تخت خواب

به دلیل مسائل پزشکی در سلامت بدن، بهتر است سطح تخت خواب سفت باشد و از تخت خواب نرم کمتر استفاده شود. همچنین بهتر است ابعاد تخت خواب دونفره، دو در دو متر و ابعاد تخت خواب یک نفره 2 در 1 متر باشد. نوع فلزی تخت خواب استقامت بیشتری نسبت به نوع چوبی آن دارد. ملحفه و بالش ها، محافظ خوبی برای پوشاندن بدنه تخت خواب هستند، جنس آنها بهتر است عمدتا از مواد اولیه طبیعی باشد نه مواد مصنوعی. در انتخاب رنگ و طرح آن هم باید به ترکیب طرح و رنگ آنها با فضای طراحی شده اتاق توجه نمود.

کمد

از دیگر وسایل و ملزومات اتاق خواب می توان به کمد اشاره نمود، که باید فضای لازم جهت نگهداری البسه، کیف، کفش و غیره را داشته باشد. بهترین و پسندیده ترین نوع انتخاب کمد، کمد دیواری است که در صورت امکان بهتر است در زمان طراحی برای هر اتاق به صورت جداگانه، لحاظ شود. به عنوان مثال اگر در اتاق قسمتی وجود دارد که دارای اختلاف سطح در دیوار ها می باشد، بهتر است که از آن برای طراحی کمد و یا حتی طبقه بندی های دکوراتیو و کاربردی استفاده نمایید.

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید