۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

۰۲۱-۲۲۳۰۳۴۴۵

مقاومت کابینت ام دی اف در برابر رطوبت و آب

فهرست عناوین

ام دی اف یک ماده بسیار پرکاربرد است و در ساخت مبلمان، کابینت، قفسه و مواد تکمیلی به عنوان جایگزینی برای تخته سه لا و سایر محصولات چوبی استفاده شده است. به طور گسترده در داخل خانه استفاده می شود و بیشتر در فضاهای خشک قرار می گیرد اما آیا ام دی اف ضد آب است؟ و آیا می توانید از آن در خارج از چهارچوب خانه استفاده کنید؟ ام دی اف استاندارد ضد آب و ضد رطوبت نیست و مانند اسفنج آب را جذب می کند. وقتی خیس می شود متورم می شود و تقریباً بی فایده خواهد شد. با این حال، ام دی اف های مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب وجود دارند که تا حد زیادی در برابر نفوذ مقاومت می کنند اما هزینه بیشتری نسبت به ام دی اف استاندارد دارند. قیمت محصولات ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب تقریبا دو برابر ام دی اف استاندارد است. مزایای مقاوم بودن در برابر رطوبت، به ویژه هنگام استفاده از آن در مناطقی که در معرض رطوبت زیاد قرار دارند، بیشتر از هزینه ای که در ابتدا باید انجام دهید نخواهد بود. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای آب بندی و محافظت از کابینت ام دی اف استاندارد در برابر رطوبت انجام دهید، اگر فقط به حداقل محافظت نیاز دارید و اگر بودجه کمی دارید.

آیا ام دی اف می تواند خیس شود؟

از صفحات دیواری، تزئینات، قرنیزها و قالب‌ها گرفته تا کابینت‌ها و قفسه‌ها، میزها و درها، ام ‌دی ‌اف به عنوان یک ماده بسیار متنوع در نظر گرفته می ‌شود که به طور گسترده در خانه ‌های ما استفاده می ‌شود. اکثر این محصولات از نوع استاندارد ام دی اف استفاده می کنند که به عنوان جایگزین مناسبی برای تخته سه لا و سایر محصولات چوبی استفاده می شود. ام دی اف های استاندارد معمولاً در داخل خانه استفاده می شوند و دور از هرگونه نفوذ آب و رطوبت نگهداری می شوند. ام دی اف استاندارد می تواند مانند اکثر محصولات چوبی در اثر آب و رطوبت زیاد هوا خیس شود و آسیب ببیند. به خوبی آب را تحمل نمی کند. به دلیل نحوه استاندارد ساخت ام دی اف، مانند یک اسفنج رطوبت را می مکد و در صورت عدم درمان یا مهر و موم شدن، متورم و تقریباً از بین خواهد رفت.

ام دی اف های رنگ شده تا حدی مقاومت در برابر رطوبت دارند اما فقط در سطح. تا زمانی که رنگ مقاوم در برابر رطوبت استفاده شده و دست نخورده باقی بماند، ام دی اف خیس نمی شود و از رطوبت محافظت می شود. اگر سطح رنگ به نحوی بشکند، هر چند این شکست کوچک باشد، آب می تواند از آن عبور کند، به اندازه ای که ام دی اف آن را جذب کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ام دی اف شروع به متورم شدن و خراب شدن می کند. حتی با یک کار نقاشی قابل توجه، ام دی اف ممکن است در معرض تغییرات دما و رطوبت باشد. این می تواند باعث انقباض و انبساط ام دی اف شود که بر روی کار نقاشی نیز تاثیر می گذارد. با گذشت زمان، انبساط و انقباض منظم مواد ام دی اف می تواند شکستگی های کوچکی در سطح رنگ ایجاد کند، سپس ام دی اف را در معرض رطوبت قرار می دهد. اگر قصد دارید در مناطق مرطوب یا نیمه مرطوب از  MDF استفاده کنید بهتر و کاربردی تر است به جای MDF استاندارد از متریال ضد آب آن استفاده کنید. اگرچه رنگ در ابتدا از رطوبت ام دی اف محافظت می کند، باید دوباره رنگ را روی MDF اعمال کنید تا مطمئن شوید که شکستگی های احتمالی روی رنگ قبلی را می پوشاند.

بررسی ضد آب بودن ام آر ام دی اف

ام دی اف ام آر مقاوم در برابر رطوبت یک ام دی اف با درجه خاص است که برای مقاومت در برابر رطوبت شدید و شرایط مرطوب ساخته شده است. آن ها همچنین به عنوان ام دی اف سبز شناخته می شوند زیرا اکثر ام دی اف های mr برای شناسایی آسان یک رنگ اصلی سبز دارند. همه  MDF ها سبز رنگ نیستند اما برخی از تولیدکنندگان ام دی اف های مقاوم در برابر رطوبت، هنوز رنگ قهوه ای معمول ام دی اف را حفظ کرده اند.

در مناطقی مانند زیرزمین ها، گاراژها و حتی مناطقی خارج از آن که تا حدی در معرض باران یا برف هستند، ام دی اف های استاندارد به طرز چشمگیری خراب می شوند. در چنین مناطقی توصیه می شود از  MDFMR استفاده شود. آیا  MDF های MR ضد آب هستند؟ همه  MDF های MR کاملا ضد آب نیستند. اکثر آنها در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند و با قرار گرفتن گهگاهی در معرض آب یا رطوبت شدید متورم یا تغییر شکل نمی ‌دهند، اما در صورت خیساندن طولانی مدت ممکن است آسیب ببینند. اگرچه اکثر آن ها به عنوان ام دی اف های خارجی در نظر گرفته می شوند و برخی از تولید کنندگان ادعا می کنند که محصولات آن ها ضد آب هستند، اما همچنان باید در استفاده از  MDF در مناطقی که ممکن است برای مدت طولانی در آب یا رطوبت غوطه ور شوند، احتیاط کنید. آن ها همچنان نیاز به مهر و موم شدن و رنگ آمیزی دارند تا در برابر رطوبت محافظت شوند. در اکثر موارد ام دی اف های مقاوم در برابر رطوبت برای استفاده در مناطق با رطوبت بالا و مرطوب مانند حمام یا زیرزمین بسیار مناسب هستند. تا زمانی که MDF برای مدت طولانی خیس نشود، بهتر از ام دی اف استاندارد رطوبت را به خوبی حفظ می کند.

وقتی ام دی اف خیس می شود چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که ام دی اف استاندارد خیس می شود، مانند یک اسفنج آب یا مایع را جذب می کند. با گذشت زمان متورم و نرم می شود تا زمانی که آسیب جبران ناپذیر شود. به محض اینکه دیدید ام دی اف در حال خیس شدن است، باید سعی کنید آن را از مایع خارج کنید یا مایع را خشک کنید تا از آسیب بیشتر ام دی اف جلوگیری کنید.

اگر ام دی اف خیس شود خراب می شود؟

ام دی اف استاندارد با خیس شدن بلافاصله خراب نمی شود. اگرچه وقتی خیس می شود متورم می شود، اما اگر هنوز نرم نشده یا الیاف چوب آن جدا نشده است، می توانید آن را خشک کنید و دوباره آن را تعمیر کنید تا دوباره به نظر برسد. به محض اینکه دیدید ام دی اف متورم می شود یا در آب خیس می شود، بلافاصله آن را از منبع آب جدا کرده و تعمیرات مناسب را شروع کنید. بسته به اینکه چه مدت، چند بار و چه مقدار ام دی اف استاندارد در معرض رطوبت قرار گرفته است، صدمات جبران ناپذیر ممکن است ساعت ها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا این اتفاق بیفتد. هرچه زودتر بتوانید آن را خشک و دور از آب کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید ام دی اف آسیب دیده را احیا کنید.

اگر ام دی اف خیس شد چه کاری می توانید انجام دهید؟

اکثر ام دی اف های استانداردی که با آب آسیب می بینند به عنوان قرنیز، تزئینات یا قالب گیری، حتی کابینت ها و قفسه های واقع در حمام یا زیر سینک آشپزخانه استفاده می شوند. حتی برخی از آنها مبلمانی هستند که در بیرون دیده می شوند. اگر این موارد در معرض رطوبت یا آب قرار می گیرند، باید بدانید که وقتی ام دی اف خیس می شود چه کاری انجام دهید. اگرچه قرار نگرفتن آن در معرض آب و رطوبت وضعیت ایده آلی است، اما اگر ام دی اف در مکان ها یا مناطقی که آب یا رطوبت اغلب وجود دارد استفاده می شود، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که مراقب باشید خیس نشود. اگر شروع به خیس شدن کرد سریعا منبع رطوبت را جدا کنید و محل مورد نظر را خشک کنید.

مقاومت کابینت ام دی اف در برابر رطوبت

چگونه ام دی اف مرطوب را خشک می کنید؟

به محض اینکه ام دی اف را از منبع آب جدا کردید، از تکه های پارچه جاذب یا حتی دستمال کاغذی استفاده کنید تا آب اضافی را در سریع ترین زمان ممکن جذب کنید. همچنین می توانید جوش شیرین را روی قسمتی از ام دی اف که خیس شده است بپاشید. اگر ام دی اف مقدار زیادی آب جذب کرد، باید جوش شیرین را حداقل 24 ساعت روی آن سطح بگذارید تا جایی که می تواند آب را جذب کند. سپس بعد از آن جوش شیرین را پاک کنید. برای خشک شدن سریعتر ام دی اف خیس نیز می توانید کارهای زیر را انجام دهید: آن را بیرون بیاورید تا در آفتاب خشک شود. فقط مطمئن شوید که وقتی می دانید که باران یا برف می بارد آن را داخل بیاورید. برای خشک شدن سریعتر ام دی اف از یک تفنگ حرارتی یا سشوار استفاده کنید. فقط یک حرکت آهسته و کنترل شده به جلو و عقب در مناطقی که خیس شده اند انجام دهید. اگر ام دی اف آسیب دیده از آب قرار است منطقه بزرگ تری را پوشش دهد، می توانید هوا را در اتاق به صورت باد دربیاورید که به جذب رطوبت از ام دی اف کمک می کند. یک گزینه گران ‌تر اجاره سیستم خشک ‌کن حرارتی است که هوای گرم را وارد اتاق می ‌کند. با این کار ام دی اف بزرگ سریع تر از فن های معمولی خشک می شود. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی ام دی اف متورم یا مخدوش شد، حتی زمانی که خشک شود به شکل اولیه خود باز نمی گردد. همچنان می‌توانید قسمت‌های متورم یا اعوجاج را به‌ عنوان بخشی از کار تعمیر و صاف کنید.

همچنین بخوانید:

انواع درب کابینت ام دی اف

جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید