021-22314022

کابینت فلزی یا کابینت ام دی اف

فهرست عناوین

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه ای بین دو کابینت فلزی و MDF داشته باشیم تا انتخاب بین آن ها کمی آسان تر شود و با معایب و مزایا هر کدام بیشتر آشنا شویم. کابینت های فلزی در سال های گذشته یکی از پرطرفدار ترین کابینت ها نزد خانواده های ایرانی بوده است اما حال کابینت های ام دی اف یکی از پر کاربرد ترین نوع کابینت می باشد. با سازا دیزاین همراه باشید.
در ابتدا به صورت تیتر وار کمی درباره هر دو کابینت صحبت می کنیم.
البته ذکر یک نکته در مورد کابینت فلزی ضروری است. کابینت فلزی دارای سه مدل مختلف است که این سه مدل عبارتند از:
1- کابینت فلزی گالوانیزه 2- کابینت فلزی استیل 3- کابینت فلزی با ورق سیاه (فولاد خام)
دو مدل کابینت فلزی با ورق سیاه و کابینت فلزی گالوانیزه دارای ویژگی های مشابه هستند و مدل سوم دارای ویژگی هایی متفاوتی است. در این مقاله به مقایسه دو مدل اول و کابینت ام دی اف می پردازیم.
به جدول زیر توجه کنید:
ویژگی کابینت ام دی اف کابینت فلزی
قیمت مناسب ارزان تر از ام دی اف (البته گاهی میتواند گران تر نیز باشد)
خش پذیری کم متوسط
لبه های تیز و برنده ندارد دارد
امکان آسیب ناشی از رطوبت نسبتا زیاد زیاد (البته در مدل گالوانیزه کمتر است اما درهرحال بازهم امکان آسیب دیدن در هر دو مدل زیاد است)
قابلیت ابزار خوری بالا کم
سطح صاف و صیقلی دارد دارد
قابلیت انجام روسازی های مختلف دارد ندارد
قابلیت تعمیر دارد دارد
مقاومت و دوام متوسط زیاد
قابلیت استفاده از یراق آلات و اکسسوری مدرن دارد ندارد

 

کابینت آشپزخانه فلزی

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم کابینت های فلزی سه نوع هستند. این کابینت ها بعد از دوران کابینت های چوبی قدیمی به عصر جدید پا گذاشتند.

جنس بدنه و درب ها

کابینت فلزی با فولاد خام (یا همان ورق سیاه) نسبتاً ارزانتر هستند اما به راحتی زنگ میزنند ؛ در مقابل کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه گرانتر و از طرف دیگر طول عمر بیشتر و جنس مقاوم تری نسبت به زنگ زدن دارند. یونیت یا چهارچوب کابینت و درب ها در این نوع کابینت ها از فلز ساخته می شوند و جوش ها با جوش نقطه ای ، کارپید و لحیم اجرا میشوند. لولا ها و کشو ها نیز در این نوع کابینت ها از جنس فلز هستند.

رنگ آمیزی کابینت فلزی

معمولاً رنگ آمیزی یونیت در کابینت ورق سیاه و دوم ورق گالوانیزه با پیسوله انجام می شود. البته میتوانید با هزینه بیشتر ، رنگ استاتیک برای این بخش استفاده کنید که بهتر از حالت رنگ آمیزی دستی و پیسوله ای است. برای درب ها هم معمولاً از رنگ کوره ای و یا رنگ استاتیک استفاده می شود تا عمر و دوام بیشتری داشته باشند. به خاطر داشته باشید رنگ معمولی روی ورق گالوانیزه بسیار بد اجرا می شود در واقع راحت کنده می شد. پیشنهاد می شود از رنگ های کوره ای یا استاتیک برای این نوع کابینت استفاده کنید.

صفحه روی کابینت فلزی

صفحات این نوع کابینت ها می تواند از فلز، سنگ یا صفحات امروزی تر مثل ام دی اف با روکش PVC استفاده شود. محدودیت زیادی برای نوع صفحه در این نوع کابینت ها نیست.

مزایای کابینت فلزی

مزایای کابینت های فلزی با ورق سیاه فولادی و همینطور مزایای کابینت های فلزی با ورق گالوانیزه شامل این موارد می شوند:
مقاومت زیاد نسبت به ضربه ، و استحکام بالا
قیمت پایین تر نسبت به سایر کابینت ها ؛ البته نه همیشه
قابلیت تعمیر و ترمیم نسبتاً ساده

معایب و اشکالات کابینت های فلزی فولادی و گالوانیزه

این دو نوع کابینت فلزی به تدریج با سایر انواع کابینت جایگزین می شوند و به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های مثبت دیگر ، بیشتر برای جایگزینی از کابینت ام دی اف استفاده می شوند. اما معایب کابینت های فلزی چیست که استفاده آن ها امروزه کمتر شده است.
1- مقاومت پایین در برابر رطوبت و خوردگی (زنگ زدن) به ویژه در کابینت فولادی که با ورق سیاه درست میشه.
2- کابینت گالوانیزه مقاومت بهتری داره ولی باز هم چندان مقاوم نیست.
3- عدم امکان استفاده از انواع اکسسوری و یراق آلات مدرن در این نوع کابینت
4- طرح و رنگ محدود برای ساخت
همین طور بخوانید درباره طراحی آشپزخانه با کابینت ممبران

قیمت کابینت فلزی

همانطور که اشاره شد، قیمت کابینت های فولادی و گالوانیزه قیمت نسبتا پایینی در مقایسه با سایر کابینت ها دارند البته این مساله همیشگی نیست و می توان از کابینت های دیگر، قیمت بالاتری نیز داشت باشند.

کابینت آشپزخانه ام دی اف MDF

بدنه ی کابینت های ام دی اف یعنی همه بخشایی از کابینت که وقتی درب‌ های کابینت را می بندید ، دیده می شوند، بجز صفحه روی کابینت MDF از تمامشان جنس ورق های ام دی اف هستند. مغزی این ورق های فیبری، از جنس ام دی اف خام و روکش آن از جنس ملامین است و به خاطر همین روکش، در برابر رطوبت مقاوم هستند. البته این مقاومت به رطوبت، کامل نیست.
ورق های ام دی اف تنوع رنگ و طرح زیادی دارند و کیفیت آن ها هم بسته به کارخانه تولیدی متفاوت است. معمولاً قیمت ام دی اف های خارجی گران تر از ام دی اف های ایرانی هستند. مزیت اصلی MDF قیمت مناسب آن نسبت به کیفیتی است که دارند و به طور کلی کابینت های MDF جزء کابینت های اقتصادی محسوب میشوند البته کابینت های ام دی اف در مقایسه با کابینت های فلزی عمدتا قیمت بالاتری دارند.

انتخاب یک ام دی اف مناسب

به طور کلی MDF ها در بازار دارای دو نوع سبک و سنگین هستند. ام دی اف سبک برای طراحی، معماری داخلی، عایق صدا و سازه ها و غرفه های نمایشگاهی استفاده می شود که در این نوع، سازه و طراحی شما سبک‌ تر و به لحاظ اجرایی برای نصب آسان تر است همچنین قیمت این MDF ارزان‌ تر و به صرفه‌ تر می باشد. اما MDF وزن سنگین برای طراحی قفسه‌ های صنعتی که باید وزن به نسبت بالایی رو متحمل شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات يك ام دی اف خوب و مرغوب

1- مقاومت نسبی قابل قبول در برابر آب.
2- در صورت جذب آب حداقل تورم را داشته باشد.
3- انسجام و قدرت زیاد و شکنندگی پایین.
4- چگالی بالا.
5- دارای چسب مصرفی بدنه ی بالا.
6- مقاومت کششی و خمشی خوب.
7- قابلیت برش کاری و ماشین کاری بالا.
8- فاقد آسیب دیدگی مغزی ام دی اف و روکش آن.
9- فاقد تغییر شکل و ضخامت یکنواخت در سراسر ورق.

مزایای MDF

1- قیمت کابینت ام دی اف مناسب است. این کابینت درحال زیبایی، جزء کابینت های به صرفه و اقتصادی نیز به حساب می آید.
2- وزن، ضخامت و سایز متنوع و قابل تولید
3- قابلیت ابزار خوری، ماشین‌کاری، سمباده زنی و انجام روسازی‌ های مختلف مانند روکش‌ های چوبی و …
4- سطح صاف و متراکم و مقاومت به فشرده شدن و در عین حال، قابلیت شکل‌ پذیری و لبه‌ های صاف
5- قابلیت تمیز شدن بسیار راحت

معایب کابینت  ام دی اف و ورق MDF

1- در صورت خراشیدن رویه به علت نفوذ آب، به سرعت خراب می‌ شود.
2- سهولت ابزار زدن ورق های MDF به دلیل بافت نرم آن است. ولی همین مساله باعث می شود که مثلاً پیچ‌ ها با چند بار باز و بسته شدن هرز بشوند. برای جلوگیری از این مساله باید به صورت متناوب جایشان را تغییر دهیم.
3- حساسیت به گرما و حرارت در بعضی مدل ها
4- به دلیل وجود فرمالدئید برای سلامتی خطرناکند. البته فرمالدئید به اندازه‌ ای نیست که باعت نگرانی زیاد شود ولی در هر حال کمی خطرناک است.
5- بزرگترین عیب کابینت ام دی اف مقاومت پایین ام دی اف (MDF) در برابر رطوبت است. البته قبلا هم گفتیم لایه ی ملامینه که پوشش دهنده ی ام دی اف است، ضد آب محسوب می شود اما طبیعتا در صورت آسیب دیدن لایه، آب نفوذ می کند. این روش، تنها راه نفوذ آب به ورق ام دی اف نبوده و در محل های برش ورق های ام دی اف و یا محل های برش نوار شده نیز، پتانسیل نفوذ آب وجود دارد و با نفوذ آب به مغزی ورق، ام دی اف آب را جذب کرده و به تدریج غیر قابل استفاده می شود.

کابینت فلزی یا کابینت ام دی اف؟

اگه این سوال را ده سال قبل میخواستم جواب بدهیم میتونستم طبیعتا کابینت فلزی انتخاب ما بوده است زیرا از دوام خوبی بهره می برد و محکم، مقاوم و همچنین قیمت خیلی پایین تری نیز دارد. اما الان پاسخ به این سوال، مقداری متفاوت است.
کابینت های ام دی اف و ورق های ام دی اف روز به روز با تکنولوژی پیشرفت میکنند و قابلیت ها و مزایای آن ها افزایش پیدا می کند. کابینت ام دی اف استحکام بسیار مطلوبی داشته و دوام قابل قبولی دارد. بعلاوه از نظر قیمتی هم اختلاف زیادی با کابینت فلزی ندارد.
یک مزیت دیگر کابینت ام دی اف نسبت به کابینت های فلزی، این است که طرح های خیلی متنوع تری دارند و میتوانید به راحتی روسازی های مختلف مثل روکش چوب و … روی کابینت ام دی اف کار کنید. مزیتی که به هیچ عنوان روی کابینت فلزی قابل اجرا نیست و روی کابینت های فلزی شما فقط میتوانید از رنگ استفاده کنید و یا برچسب کابینت روی آن ها بچسبانید. در مورد مقاومت در برابر رطوبت و آب هم باید خدمتتون عرض کنم که هرکدوم معایب خاص خود را دارند.
کابینت ام دی اف در صورت خراشیده بودن رویه یا چسبکاری صحیح درز ها و محل اتصال ورق ها، آب به آن نفوذ کرده و در مرور زمان دچار تورم و ترکیدگی می شود و در مقابل کابینت های فلزی به خصوص فلزی با ورق فولادی در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی می شود و مشکلات خاص خودش را برای شما ایجاد میکند.
در نهایت باتوجه به تمام این موارد، مزایا و معایب کابینت های فلزی و ام دی اف، ما توصیه میکنیم که به جای انتخاب کابینت های فلزی، کابینت های ام دی اف را انتخاب کنید.
جدول و نوع کابینتشروع قیمت از (ریال)
کابینت ملامینه 26,000,000
کابینت های گلاس ایرانی30,000,000
کابینت های گلس ترک 38,000,000
کابینت ورق ایزوفام30,000,000
کابینت ممبران42,000,000
کابینت نئوکلاسیک49,000,000
کابینت رنگ پلی یورتان71,000,000
کابینت روکش چوب41,000,000
کابینت ورق فرامید36,000,000
کابینت ورق تیسان28,000,000

به این صفحه امتیاز دهید

از 1 تا 5 نظرتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 4 / 5 – تعداد رای 1