سینمای خصوصی

_

سخنی در باب سینما

_

مهمترین مزیت سینمای خصوصی،  تحولی است که در عرصه صوت و تصویر رخ می دهد.

الف: مهندسی صوت، در گام اول ایزولاسیون صوتی باعث ایجاد فضایی صامت بدون هیچ گونه آلودگی صوتی می شود به طوری که نوفه محیطی  در این فضا به حداقل می رسد. در گام بعدی مهندسی صوت ( آکوستیک ) در این فضاها باعث پخشایش یکنواخت انرژی صوتی شده و  در نهایت کیفیت مطلوب در حیطه شنیدار حاصل می گردد.

_

سینمای خصوصی چیست؟

_

یک اتاق آکوستیکی است که حس تجربه فضایی با کیفیت صدا و تصویر بالا را فراهم می آورد. در واقع سینمای خصوصی تلفیقی از دکوراسیون داخلی  و مهندسی صوت می باشد. فضایی چند منظوره که علاوه بر تماشای فیلم می توان از آن به عنوان استودیو و اتاق موسیقی ، فضای اجتماعات کوچک و فضای بازی (gaming)  استفاده نمود.

_

مزایای سینمای خصوصی

_

تاریخ سینما ۱۲۰ سال قدمت دارد، از آخرین سالهای قرن ۱۹ تا آغاز قرن ۲۱، تصاویر متحرک به تدریج از کاروانهای شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پرتعداد قرن ۲۰ شد. تصاویر متحرک فیلم‌ها تحت تأثیر سه عامل هنر، تکنولوژی و سیاست بوده‌ است.

 در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی می‌دانستند، در سال‌های جنگ جهانی اول،  سینما به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت و ساختمانهای سینمایی ایجاد شدند. سپس قابلیت‌های هنری آن توسط فیلم سازان اروپایی و آمریکایی کشف شد. در همین سال‌ها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همه هنرها حضور دارند. امروزه با پیشرفت سیستم های الکترونیکی خانگی، امکان خصوصی سازی فاز سینما مهیا شده و ساخت سینماهای خصوصی رونق یافته است.

ب: مهندسی تصویر، قابلیت رویت ابعاد  بزرگتر درتصویر از 100 تا 300 اینچ با ریزولیشن 4k و 8k، هیجان تماشا و درک تصویر را به اوج می رساند.

_

آکوستیک در سینمای خصوصی

_

آکوستیک در لغت به معنای صوت شناسی و علم تولید ،انتقال و دریافت صدا و جزو قدیمی ترین علوم مهندسی به شمار می رود. امروزه اکثر اختراعات انسان نظیر وسایل حمل و نقل، صنایع، لوازم خانگی و … دارای صداهایی هستند که تاثیر نامطلوب آن بر کسی پوشیده نیست. بنابراین کنترل و کاهش صداهای ناخواسته ( نوفه )، ایجاد شرایط آکوستیکی مناسب و آسایش صوتی  در فضای سینمای خصوصی امری بدیهی است.

موقعیت های آکوستیکی در باب سینمای خصوصی در سه بخش منبع ، مسیر و گیرنده بررسی و توضیح داده می شوند. گاهی اوقات صدای منبع ( گفتار انسانی، ادوات صوتی یا سیستم هواساز havc ) می تواند بلندتر یا کوتاهتر گردد. برای نمونه، قرار گرفتن سطوح منعکس کننده صدا به صورت راهبردی و نزدیک منبع میتواند صدا را تقویت کرده و به صورت یکنواخت میان شنوندگان پخش نماید. مسیر انتقال صدا ( هوا، زمین، مصالح ساختمانی ) می تواند در انتقال صدای کمتر یا بیشتر تاثیر داشته باشد. در مواقع لزوم، دیوار دو جداره و سایر سازه های پیچیده می توانند طوری طراحی شوند که با ایجاد مانعی در مسیر صدا، عایق صدایی مطلوب و حالت محرمیت فراهم نمایند. گیرنده ها ( اغلب انسان ) نیز میتوانند تحت تاثیر قرار بگیرند. در صورت کنترل نوفه یا اصوات مزاحم اغلب ساکنین ساختمان شنوایی بهتری خواهند داشت. در بیشتر موقعیت ها بهتر است بر روی هر سه بخش تمرکز گردد تا نتیجه مطلوب و بهینه باشد.

_

مفاهیم پایه آکوستیکی در سینمای خصوصی

_

شامل صوت شناسی، جذب صدا، آکوستیک در فضا، عایق بندی صدا، نوفه و ارتعاشات سیستم های مکانیکی می باشد. متغیرهای اصلی هر بخش شامل موارد ذیل می باشند:

صوت شناسی

بررسی مسائلی چون سرعت صوت، محدوده فرکانس صداهای قابل شنیدن، دسی بل، تغییرات تراز صدا، گوش انسان، صداسنج ها، طیف نوفه های رایج و تراز صدای وزن یافته در این بخش قرار می گیرند.

جذب صدا

شامل عملکرد جاذب های صدا ، ضریب جاذب های صدا ، اتاق واخنش ، تاثیر ضخامت در قابلیت جذب صدا ، ضریب کاهش نوفه ، مصالح پیش ساخته جاذب صدا ، زمان واخنش بهینه ، کاهش نوفه در فضا ، رویه های روزنه دار ، رویه های عبور دهنده صدا ، جداره های نوسان کننده ( کاوکی ) و فهرست جاذب های موثر می باشد

آکوستیک در فضا

جایگاه تماشاچیان ، طرح ریزی خط دید ، انعکاس پخش و انحراف صدا ، الکوی صدای انعکاسی ، مسیرهای صدا در سالن های اجتماعات ، پژواک ، اصول کنترل پژواک ، الگوهای تباهی انعکاس صدا ، شاخص وضوح گفتار ، سطوح مقعر و محدب ، منعکس کننده های صدا ، زمان وانش بهینه و جاذب های متغیر صدا از مفاهیم مهم در این بخش می باشد.

عایق بندی صدا

اصول اولیه عایق بندی صدا، ارتعاش در عناصر ساختمانی، درز کردن صدا، بهسازی مقدار TL، کاش تبادل نوفه میان اتاق ها، تاثیر جاذب های صدا، ضوابط درجه بندی منحنی STC، اصول عایق بندی با دیوارهای مرکب، ساختار سقف و کف، بازشو پنجره ها و دربها، عایق نمودن صدا با ماسکه کردن، ضوابط نوفه برای اتاق ها و فضاها، طرح ریزی فضاهای داخلی، اصول عایق کاری نوفه های ضربه ای، ساختار کف و سقف برای عایق صدای ضربه ای، کف های کاذب، منحنی تراز IIC، حائل های صدا برای کنترل نوفه، شکل های ساختمانی خود محافظ در برابر نوفه، عایق صدای ضعیف و ترجیحی و تاثیرات درجه حرارت و باد از موارد قابل تامل جهت بررسی است.

نوفه و ارتعاشات سیستم های مکانیکی

 ارتعاشات ناشی از تجهیزات مکانیکی، اصول اولیه عایق کاری ارتعاش، پایه های لاستیکی، مشخصات نوفه در سیستم کانال هوا، طرح ریزی کانال های رفت و برگشت هوا، منابع نوفه در کانال ها، انشعابات، انتقال کلام، صدا گیرها، سیستم کنترل نوفه در لوله کشی آب، عایق ارتعاش برای پمپ ها، آویزهای لرزه گیر، عایق های پوششی، ساختار دیوارهای اتاق تاسیسات، ساختار کف و سقف برای اتاق های تجهیزات مکانیکی و تراز نوفه تجهیزات مکانیکی می باشد.

_

الزامات عمومی ساختمان‌ها در سینمای خصوصی

_

سینمای خصوصی در تعاریف الزامات عمومی ساختمان در زمزه فضای جمعی است. هرفضایی که برای استفاده جمعی و همزمان 20 نفر و یا بیشتر در نظر گرفته شود که عمدتا این کاربری مورد تاکید در تصرف های مسکونی و اداری است. علاوه بر رعایت الزامات عمومی ساختمانی در کاربریهای تجمعی، الزامات خاص در سینمای خصوصی به تفکیک اشاره می گردد.

اهداف و انتظارات عملکردی

 این فضا از نوع تصرف با صندلی ثابت بوده و تامین سرانه مساحتی حداقل برای هر شخص 2/1 متر مربع می باشد. حداقل عرض سکوها 1 متر بوده و حداقل عرض راهروهای میانی 10/1 متر و راهروی کناری 90 سانتی متر می باشد.  کمترین ارتفاع فضا 3 متر بوده و حداکثر ارتفاع بسته به مهندسی صوت و میزان حجم هوای موثر تعیین می گردد.

بهداشت و سلامت

بدلیل عدم برخورداری از نور و تهویه طبیعی با توجه به نوع کاربری فضا، بهتر است در باب تامین مصالح حتما به بحث آنتی باکتریال بودن دقت شود و نیز استفاده از دستگاههای هواساز جهت تامین هوای تازه و اگزاست یا تخلیه هوای آلوده و بد بو توسط دستگاههای تخلیه هوا پیشنهاد می گردد.

ایمنی در بهره برداری

استفاده از مصالح ضد الکتریسیته ساکن بخصوص در متریال‌های با بافت کرک یا پارچه الزام بوده تا از هر گونه آتش سوزی یا انفجار جلوگیری گردد و نیز امکان ایجاد حریق یا توسعه آتش و دود در انطباق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به حداقل تقلیل یابد.

راهروها

به ازای هر 7 صندلی در یک گرادیان  یک راهرو به عرض حداقل 90 سانتی متر، به ازای هر 14 صندلی در یک گرادیان دو راهرو به عرض حداقل 90 سانتی متر و به ازای هر 25 صندلی در یک گرادیان 3 راهرو به عرض حداقل 90 سانتی متر الزامی است. اگر راهروی ارتباطی در راستای دسترس و خروج قرار داشته باشد، حداقل پهنای مفید و بدون مانع آن 10/1 متر می باشد. قابل ذکر است که حداقل پهنای الزامی راهروهای مستقیم با بار تصرف 50 نفر و کمتر که قابل دسترس بودن آن ها برای افراد معلول الزامی نباشد ، 90/0 متر می باشد.

درهای ورودی اصلی

درب اصلی باید از نوع لولایی با پهنای مفید حداقل 90 سانتی متر و ارتفاع مفید حداقل 205 سانتی متر باشد. دربهای دو لنگه بدون وادار وسط که به عنوان درب اصلی به کار می روند، باید هنگام باز شدن لنگه فعال، حداقل 80 سانتی متر پهنای مفید بدون مانع داشته باشند. پهنای هر لنگه در نباید از 20/1 متر کاهش یابد.

شیب راه های عبور پیاده

شیب راههای عبور پیاده که در مسیر دسترس یا خروج اصلی واحدهای تصرف قرار می گیرند باید دارای شیبی برابر یا کمتر از 8 درصد باشند. شیب بقیه شیب راههای عبور پیاده در صورتی که قابل دسترس بودن آنها برای افراد معلول الزامی نباشد، نباید از 5/12 درصد بیشتر باشد .

حفظ انرژی

با توجه به ایزولاسیون صوتی جداره ها در راستای کاهش نوفه محیطی، مقدار انرژی مصرفی در انطباق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در این تصرف ها پایین نگه داشته می شود.

الزامات همجواری تصرف ها

توصیه می گردد که  فضای سینمای خصوصی تا حد امکان در مکانی آرام و بدور از هر گونه آلودگی های صوتی محیطی باشد. فضاهای زیرزمین در صورت تامین دسترسی های خروجی مناسب جهت تخیله، تامین هوای تازه و اگزاست، بهترین مکان جهت نیل به اهداف فوق می باشند. در صورت تامین تصرف تجمعی سینمایی در فضای زیرزمین حد الامکان باید فضای موتور خانه را در دورترین مکان مناسب جای داد.

الزامات شکل، حجم و نما

بهترین شکل عملکردی برای فضاهای تجمعی، شکل پروانه ای است ولی امروزه بدلیل سرانه پایین فضاها و کاهش هزینه ها، فضاهای چهار گوشه مستطیلی یا مربعی مورد تاکید هستند.  در هر صورت توجه گردد که تا حد امکان از فضاهای مرکزی با اشکال دایره یا بیضی شکل اجتناب گردد، تقویت صدا در مرکز و خیزش صوت در پیرامون از ایرادات رایج این اشکال می باشد. در باب حجم بنا میزان توزیع انرژی صوت در فضا تعیین کننده است ولی با توجه به تمرکز دید در بخش استیج یا اکران،  احجام متقارن پیشنهاد می گردند. گرچه در جزییات نازک کاری یا نما  بهتر است به سمت عدم تقارن حرکت کرد.

عدم تقارن در نازک کاری یا نماهای داخلی باعث می شود که  از تقویت صوت در نقاط مشخص جلوگیری شود و نیز مشکل نقاط کور آکوستیکی برطرف گردد. میزان جذب صوتی مصالح نیز در فرم و شکل سالن بسیار تاثیر گذار است که در بخش عایق بندی و تنظیم صدا به تفصیل بررسی خواهد شد .

_

الزامات حریق در سینمای خصوصی

_

از دیدگاه مقدار بار حریق، بناهایی که به دلیل نوع تصرف بار محتویات قابل احتراق در آنها تا 50 کیلوگرم در متر مربع زیر بنا باشد دارای تصرف کم خطر شناخته شده و بناهای با تصرف مسکونی و اداری در این گروه قرار می گیرند . اما محتویات داخلی بناها از دیدگاه دیگری که نوع خطر را مشخص می کند به سه گروه خطر شدید ، خطر معمولی و خطر ضعیف دسته بندی می شوند. سینمای خصوصی دارای محتویاتی است که از لحاظ سوختن در حریق ها شرکت می کنند و امکان سوختن آنها به صورت معمولی و سریع وجود دارد . این گروه محتویات اغلب در موقع سوختن حجم نسبتا زیادی دود تولید می کنند و بنابراین در زمره تصرف های با خطر معمولی است. علاوه بر رعایت الزامات عمومی حریق در کاربریهای تجمعی ، الزامات خاص در سینمای خصوصی به تفکیک اشاره می گردد

  • 1- در تصرف های تجمعی، درهای واقع در راههای خروج الزامی نباید دارای قفل باشند.
  • 2- در تصرف های تجمعی ، طراحی راههای خروج باید به گونه ای صورت گیرد که زمان اسمی تخلیه کامل متصرفان ، از 200 ثانیه تجاوز نکند .
  • 3- عرض مفید راه خروج به ازای هر صندلی برای راه پله و پلکان های خروج 5/7 میلیمتر و برای شیبراهها و درگاههای خروج 5 میلی متر می باشد.
  • 4- ردیف هایی که در دو انتهای خود به راهرو یا درگاه منجر می شوند ، باید حداکثر دارای 100 صندلی باشند . در این ردیف ها عرض مفید راهروی بین صندلی ها حداقل 300 میلیمتر تعیین شده و باید به ازای هر صندلی بیشتر از 14 عدد در هر ردیف معادل 8 میلی متر افزایش یابد ، اما الزامی ندارد که این عرض از 550 میلی متر بیشتر باشد
  • 5- ردیف هایی که فقط در یک انتها به راهرو یا درگاه منجر می شوند ، عرض مفید راهروی بین هر دو ردیف ( که حداقل 300 میلی متر تعیین شده است ) باید به ازای هر صندلی بیشتر از 7 عد در هر ردیف ، معادل 15 میلی متر افزایش یابد ، اما لزومی ندارد که این عرض از 550 میلی متر افزایش یابد .
  • 6- در تصرف هاي تجمعي ، صندلي هاي تحرير با دسته هاي "باز و بسته شو" مجاز و قابل استفاده نخواهند بود ، مگر آن كه در حالت باز بودن ، دسته تحرير آنها با تمام ضوابط مربوط به حداقل فاصله مفيد بين دو رديف صندلي پشت سر هم ، مندرج در اين مقررات مطابقت داشته باشند .(300 میلیمتر ) .
  • 7- در تصرف هاي تجمعي ، حداكثر طول مجاز رديف هاي بن بست ، ٦ متر است .
  • 8- در جايگاههايي كه ترتيب چيدن صندلي ها همانند تئاتر و نظاير آن است ، حداقل عرض مفيد راهروها بايد حسب مورد از مقادير زير كمتر نباشد :
  • الف) در مورد پله /راهروهايي كه صندلي ها در هر دو طرف آنها قرار دارند ، ١٢٠٠ ميلي متر؛
  • ب)در مورد پله/راهروهايي كه صندلي ها فقط در يك طرف آنها قرار دارند ، ٩٠٠ ميلي متر ؛
  • پ) در مورد راهروهايي كه توسط دست انداز بخش بندي مي شوند ، فاصله بين دست اندازها يا جان پناه تا صندلي ها ، ٦٠٠ ميلي متر
  • ت) در جايگاههايي كه ترتيب چيدن صندلي ها همانند تئاتر و نظاير آن است ، حداقل عرض مفيد راهروها بايد حسب مورد از مقادير زير كمتر نباشد :
  • 9- در تمام تصرف هاي تجمعي ، موقعيت و تعداد خروج ها بايد به گونه اي انتخاب شود كه حداكثر طول دسترس خروج از هر نقطه بنا تا يك خروج ، از ٦٠ متر بيشتر نباشد ، مگر آنكه تمام بنا به شبكه بارنده خودكار تائيد شده مجهز نشود ، كه در آن صورت اين طول مي تواند به حداكثر ٧٥ متر افزايش يابد .
  • 10- براساس ضوابط اين مقررات در تصرف هاي تجمعي ، طبقه يا ترازي كه ورودي اصلي بنا در آن قرار دارد ، تراز تخليه خروج محسوب خواهد شد .
  • 11- جايگاهها و بالكن هايي كه بالاتر از طبقه اصلي تصرف تجمعي قرار گيرند ، بايد دور تا دور لبه هاي مشرف به سالن اصلي يا تالار ، داراي ديواره يا نرده اي به ارتفاع حداقل ٦٥٠ ميلي متر باشند . همچنين هر رديف صندلي كه در كنار پرتگاه (با اختلاف ارتفاع بيش از ٧٥٠ ميلي متر نسبت به كف پاييني) قرار گيرد نيز بايد نرده اي با همين ارتفاع داشته باشد . راهروهاي عرضي نيز بايد داراي نرده اي با حداقل ٦٥٠ ميلي متر ارتفاع باشند ، مگر آن كه پشتي صندلي هاي رديف جلو دست كم ٦٠٠ ميلي متر از كف راهروهاي عرضي بالاتر واقع شود .
_

الزامات عایق‌بندی و تنظیم صدا در سینمای خصوصی

_

هدف از تدوين اين مقررات به حداقل رساندن نوفه (صداي ناخواسته) در ساختمانها است تا ضمن تأمين سلامت و آسايش ساكنان، شرايط مناسب شنيداري نيز فراهم گردد. علاوه بر رعایت الزامات عمومی عایق بندی در کاربریهای تجمعی، الزامات خاص در سینمای خصوصی به تفکیک اشاره می گردد.

  • 1- حداكثر تراز نوفه زمينه مجاز در فضای سینمای خصوصی 35 دسی بل می باشد.
  • 2- حداقل شاخص كاهش صداي وزن يافته موردنياز براي جداكننده ها 45 دسی بل می باشد.
_

مصالح و متریال‌های سینمای خصوصی

_

مصالح به کار رفته در سینمای خصوصی باید دارای ضریب جذب بالای 20 درصد باشند. برای نیل به این منظور تمامی مصالح کرک و متخلخل، مصالح چوبی و نیز متریالهای تخصصی آکوستیکی همچون پانل های AMF  ،CELENIT ، WOOL PANEL و تایل های آکوستیکی الاستومری بیشترین موارد مصرف را دارا می باشند که در زیر به تفکیک جزییات جداره ها مورد بررسی قرار می گیرد.

الف) کف سازی

بهترین پوشش نهایی کف، موکت با تراکم اداری است، که با جذب تا 90 درصد در فرکانسهای بالا علاوه بر کاهش نوفه، در جلوگیری از صدای ناخواسته کوبه ای که ناشی از رفت و آمد می باشد نقش مهمی ایفا می نماید. با توجه به این بخش زیادی از کف مبلمان می گردد، پوشش صندلی با مصالح پارچه ای  کمک شایانی به جذب پژواک ناخواسته خواهد کرد. حتما موکت انتخابی دارای مشخصه هایی مانند کند سوز بودن، ضد الکتریسیته ساکن ،ثبات رنگ و دارای استاندارد حریق باشد تا در زمان آتش سوزی از ایجاد دود سمی جلوگیری شود. پیشنهاد می گردد به دلیل جلوگیری از کثیفی، موکت کف از جنس نانو انتخاب شود.

دیوار

مصالح چوبی در ترکیب با مصالح کرک ، بهترین گزینه برای جداره ها ست زیرا چوب برای جذب در فرکانس های پایین و میانی مناسب بوده و مصالح کرک برای جذب در فرکانسهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیب این دو توازن میزان جذب انرژی صوتی را در تمای فرکانسهای از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز ( محدوده شنوایی ) فراهم می کند . در صورتی که استفاده از پوشش چوبی صرف مد نظر باشد پیشنهاد می گردد با ایجاد تغییراتی در ساختار چوب ازقبیل ایجاد شکاف در بافت چوب یا روزنه دار کردن،  اجازه عبور صوت به داخل چوب داده شده و از انعکاس های ناخواسته جلوگیری گردد.

انتخاب مصالح با رنگ تیره از خیرگی یا انعکاس نور جلوگیری کرده و پیشنهاد می گردد . 35 درصد از انرژی صوتی پخش شده در فضا متوجه جداره هاست که در محاسبات هندسه صوتی باید بدان توجه گردد . محاسبات آکوستیکی باید طوری باشد که زمان واخنش یا پس آوایی برای سینمای خصوصی در محدوده 8/0 الی 2/1 ثانیه باشد . شاخص وضوح گفتار پیشنهادی در بازه 4/0 الی 7/0 مناسب بوده ولی واحدهای بالاتر از 7/0 برای گفتار ایده آل است .

سقف

40 درصد از انرژی صوتی پخش شده در فضا متوجه سقف می باشد. در فضاهایی که ارتفاع سقف پایین می باشد نقش جداره ها در کنترل آکوستیک بسیار اندک بوده و کنترل صوت توسط سقف بسیار اهمیت دارد. در صورتی که ارتفاع سقف متوسط باشد و تمامی دیوارها و کف از مصالح کرک پوشیده شوند می توان سقف را با مصالح رفلکتیوی چون کناف تا تایل های گچی پوشاند.

تایل های گچی آکوستیکی مانند کناف در صورتی که مسلح به جذب کننده هایی چون پشم سنگ باشند برای سقف بسیار مناسب هستند زیرا دسترسی به زیر ساخت ها در موارد تعمیر و نگهداری برای سقف حایز اهمیت است. در مواردی که سقف پروژه به بام منتهی گردد کاهش نوفه کوبه ای باران و برف به عنوان معضل اصلی مورد تاکید بوده و باید تمهیداتی در جهت استفاده از لرزه گیرها جهت ایجاد سقف معلق انجام شود.

_

تجهیزات صوتی و تصویری در سینمای خصوصی

_
الف) سیستم صوت حرفه‌ای

سیستم صوتی در سینماهای خانگی یکی از بخش های بسیار مهم به شمار می رود. داشتن یک سیستم صوتی مطلوب در منزل باعث می شود تا از تماشای فیلم ها و تصاویر مختلف لذتی دو چندان ببرید. یک سیستم صوتی خود بخش های مختلف و متفاوتی دارد. رایج ترین مشخصه صوتی سینمای خانگی، سیستم صوتی سوراند 5.1 و یا 7.1  است که به سیستم دالبی شهرت یافته است.

آرایش 5.1 سیستم صوتی به معنای 6 خروجی صدا  است که هر کدام از این خروجی ها یک کانال صوتی به شمار می آیند . بنابراین به سیستم 5.1 ، سیستم صوتی 6 کاناله هم گفته می شود . در یک سیستم  5.1 شاهد حضور 5 عدد اسپیکر به همراه یک ساب ووفر هستیم. در حقیقت عدد پنج معرف تعداد اسپیکر و عدد 1 معرف تعداد ساب ووفر است . چون ساب ووفر بخش بسیار کوچکی از محدوده صوتی فرکانس پایین را پوشش می دهد. بنابراین یک عدد برای آن کفایت می کند. 5 عدد اسپیکر موجود 5 محدوده خاص را تحت پوشش خود قرار می دهند . 2 عدد اسپیکر استریو در دو سمت چپ و راست صدای اصلی در جلوی سینمای خانگی قرار می گیرد ، 2 تا اسپیکر استریو چپ و راست در پشت سر برای صداهای پشت صحنه و جزئیات تعبیه می شود و در نهایت 1 اسپیکر مرکزی صدای خواننده یا صدای بازیگران را از جلو در اختیار شما می گذارد.

سیستم صوتی 7.1 هم مشابه با سیستم 5.1 است با این تفاوت که دو اسپیکر به اسپیکر های آن اضافه شده است . یعنی مرکزی ، چپ و راست جلو ، چپ و راست اتاق ، چپ و راست عقب و ساب ووفر که مجموعا هشت اسپیکر را تشکیل می دهند . در اکثر موارد همان سیستم سوراند 5.1 کافی است چون تقریبا تمام جزئیات را پوشش می دهد. سیستم صوتی سوراند 7.1 برای پروژه های حرفه ای تر و دقیق تر استفاده می گردد.

سیستم پخش تصویر

دیتا پروژکتور دستگاهی است که به‌وسیله آن می‌توان تصاویری در ابعاد بزرگ‌تر را ایجاد نمود که از مشخصه های اصلی سینمای خانگی است . ویدئو پروژکتور از طریق ورودی‌های مختلف به دستگاه‌هایی مانند ویدئو ، VCD، DVD ، دوربین‌های فیلم برداری، لپ تاپ و کامپیوتر متصل شده و تصویر این دستگاه ها را در ابعاد بزرگ تر روی پرده نمایش یا هر سطح دلخواهی نمایش می دهد. مشخصات پیشنهادی برای خرید دیتا پروژکتور به تفکیک در زیر توضیح داده می شوند :

  1.  تکنولوژی 3LCD  با توجه به ایجاد تصویری باکیفیت و  وضوح بالاتر مورد تاکید است ، شرکت‌هایی مانند EPSON و SONY اغلب از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. کیفیت تصاویر در این ویدئو پروژکتورها بالاتر است اما نقطه‌ضعف آن‌ها تأثیر گردوغبار بر روی پانل‌های  LCD است که به‌مرورزمان موجب کدر شدن تصاویر تولید شده می‌گردد.
  2. برای استفاده از ویدئو پروژکتور به‌عنوان سینمای خانگی درصورتی‌که بتوان نور محیط را در حد مینیمم قرارداد حداقل 1500 لومن روشنایی نیاز است.
  3. رزولیشن 1080*1920 یا FULL HD بیشترین مصرف را در سینماهای خانگی دارند.
  4. کنتراست نسبت تمایز روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاط یک تصویر است. در سینمای خانگی که کیفیت تصویر اهمیت زیادی دارد دستگاه با کنتراست بالاتر توصیه می‌شود. دیتا پروژکتورهای لیزری به دلیل ایجاد کنتراست بالاتر بر لامپ های نوری ارجحیت دارند . در هر صورت پیشنهاد می گردد  حداقل کنتراست نوری 30000:1 انتخاب گردد.
_

خدمات مهندسی ما به شما

_

خدمات مهندسی شرکت سازا دیزاین شامل مشاوره و اجرا به شرح ذیل می باشد .

خدمات مشاوره

 شامل رلوه ( برداشت وضع موجود )، تهیه طرح مقدماتی ( مبلمان )، طراحی و دکوراسیون داخلی، ترسیم نقشه های فاز 1 و 2 معماری، محاسبات روشنایی و نور، محاسبات آکوستیکی، ترسیم نقشه های فاز 2 الکتریکال و صوت و تصویر، پیشنهاد جزییات ادوات صوت و تصویر، تهیه برآورد اولیه از هزینه اجرای طرح و  نیز نظارت بر اجرای کار می باشد.

خدمات اجرا

شامل تهیه،  نصب،  راه اندازه ای و اجرای طرح مطابق جزییات تایید شده در خدمات مشاوره می باشد.

مشاوره از طریق واتساپ